Początki w Cosmopulse

by Darkherring

Poniższe porady o tym jak rozpocząć grę należy traktować jako delikatne sugestie, a nie jako wytyczne co do tego jak prowadzić grę. Cosmopulse daje bardzo dużo możliwości rozwoju, więc tak naprawdę sam musisz odkryć jaki styl gry daje ci najwięcej satysfakcji.

Wprowadzenie

Początek gry jest dość spokojny, a to za sprawą tego, że twoje zasoby są dość ograniczone, a cel jest ambitny- kolonizacja galaktyki. Startujesz ze swoją pierwszą planetą, która ma najwyższy status- jest stolicą twojego imperium. Inne statusy to metropolia oraz prowincja. Na stolicy i metropoliach możesz budować akademie oraz laboratoria, a także te planety nie mogą zostać przejęte przez innych graczy. Każda nowo skolonizowana planeta zaczyna jako prowincja, ale w miarę jej rozwoju, oraz w zależności jaki jest stosunek liczby metropolii do prowincji, to może ona awansować na wyższy poziom rozwoju. Jeśli jedna z twoich metropolii będzie przez dłuższy czas utrzymywała wyższy poziom prestiżu niż stolica, to automatycznie może przejąć jej status. Od tej pory procentowa wartość prestiżu będzie liczona względem tej właśnie nowej stolicy.

Pierwsze kroki na planecie

Na samym początku radziłbym wyłączenie laboratoriów na naszej stolicy- pochłania ono dość znacznie ilości surowców, a zysków jak na razie są znikome. Następnie zadbaj o rozwój swojej planety macierzystej przez rozbudowę elektrowni oraz kopalni metalu i kryształu. Substancje organiczne są na razie mniej istotne. Pamiętaj również o rozbudowie magazynów. Jeśli są one zapełnione, to kopalnie nie produkują surowców, co jest dla ciebie czystą stratą. Dlatego dobrze mieć magazyny na tyle rozwinięte, żeby mogły spokojnie przyjąć co najmniej 24 godzinne wydobycie twoich kopalni.

Wraz z rozpoczęciem rozgrywki posiadasz również Relikt. Jest to potężny przedmiot, który może w znaczący sposób zwiększyć możliwości twojego imperium- od błyskawicznych podróży na drugi koniec galaktyki, przez szybsze szkolenia kadry, po zwiększenie skuteczności twojego wywiadu i obron planetarnych. Relikty możesz zdobywać atakując innych graczy lub Piratów. Istnieją również dużo potężniejsze, stacjonarne wersje Reliktów- są one na stałe związane z planetami, a więc aby je zdobyć trzeba taką planetę skolonizować, lub przejąć.

Zachowuj również balans miedzy poziomami budynków produkcyjnych. Całkiem dobrze sprawdza się utrzymanie wydobycia w stosunku 1 : 0,8 : 0,5 odpowiednio dla energii, metalu i kryształu. Nie możesz jednak w stu procentach skupić się tylko na rozbudowie, ponieważ surowce będą ci również potrzebne na budowę swoich pierwszych kolonizatorów. Jest to dość znaczny wydatek na początku gry, dlatego dobrym pomysłem będzie wsparcie się giełdą. Może ona bardzo szybko dostarczyć ci wymaganych surowców, ale niestety wymaga ona kredytów, które na początku dość trudno zarobić. Na szczęście twój pierwszy kolonizator czeka już na ciebie w dokach twojej planety macierzystej, więc minie jeszcze nieco czasu zanim będziesz musiał zebrać odpowiednie ilości surowców.

Pierwsze kroki w kosmosie

W międzyczasie możesz też przygotować się do swojej pierwszej misji kolonizacyjnej, czyli znalezienie odpowiedniej planety. Najlepiej zacząć od własnego układu planetarnego. Przeskanuj system, żeby zobaczyć listę planet w układzie. Najlepsze planety pod kolonizacje to te ze zbalansowanym profilem surowców, oraz te z niedoborem substancji organicznych(jeśli jakiegoś surowca na planecie jest mniej, to znaczy, że innych jest więcej- suma surowców jest zawsze stała). Oczywiście planety o innych profilach mogą być również bardzo opłacalne, ale to wszystko zależy od konkretnego przypadku. Na samym początku może być warto wybrać nawet planetę o nieco mniej sprzyjających warunkach, ponieważ szanse na powodzenie kolonizacji są większe w układzie w którym jesteś już osiedlony. A przy bardzo ograniczonych zasobach jakie posiadasz na początku, trzeba maksymalizować szanse na sukces swojego kolonizatora. W przypadku nieudanej kolonizacji statek zostaje zniszczony, więc trzeba zebrać surowce na nowy, co nie jest taką prostą sprawą.

Piraci

Jeszcze przed wysłaniem pierwszej ekspedycji kolonizacyjnej powinieneś się uporać z niewielką flotą piratów, która zaczęła myszkować w Twoim systemie. Aby to zrobić musisz wysłać flotę bojową. Na planecie powinieneś już mieć powołaną planetarną flotę z okrętami wojennymi. A jeśli nie, to wybuduj odpowiednią liczbę statków w swojej planetarnej stoczni. Następnie na dole strony planety możesz wybrać opcję „Zbudowane floty” i wybrać opcję „Powołaj planetarną flotę”. W następnym oknie będziesz mógł wybrać konkretne statki do floty, oraz oficera który obejmie dowodzenie. Kiedy flota zostanie już powołana, wejdź w szczegóły tej floty, a następnie wybierz akcję skanowania systemu. Dzięki temu będziesz mógł zlokalizować wrogą piracką flotę. Wyślij flotę na odpowiednie koordynaty, a po tym jak doleci ona do celu walka rozpocznie się automatycznie. Po zakończonej bitwie będziesz musiał wrócić na macierzystą planetę i rozwiązać swoją flotę bojową, gdyż każda planeta może utrzymywać jednocześnie tylko jedną flotę.

Pierwsza kolonizacja

Powołaj wtedy swoją pierwszą flotę kolonizacyjną i obsadź na niej swojego oficera. Bardzo dobrze by było, gdyby oficer miał umiejętności specjalne takie jak „Wyróżniający się kolonizator”, co znacznie poprawi szansę na udaną kolonizację. Obierz na swój cel planetę którą zlokalizowałeś już wcześniej i czekaj aż dolecisz na miejsce- zauważ, że statek kolonizacyjny jest dużo wolniejszy od floty bojowej. Dotarcie do celu może zająć od 2 do 4 godzin w zależności od lokalizacji. Kiedy flota znajdzie się już w odpowiednim miejscu rozpocznij kolonizację. Przy wybieraniu tej opcji zobaczysz jakie jest prawdopodobieństwo zakończenia tego zadania sukcesem. Sama kolonizacja zajmie również kilka godzin, więc masz wtedy czas na poszukiwanie kolejnych celów pod kolonizacje- za pomocą skanu własnego systemu, lub zlecając w Centrum Wywiadowczemu sporządzenie raportu o planetach do kolonizacji. Po zakończonej pierwszej ekspedycji otrzymasz od Konsorcjum prezent w postaci kredytów, więc wykorzystaj je dobrze.

Planowanie dalszego rozwoju

Może się zdarzyć, że w twoim układzie startowym znajdować się będą inne wartościowe planety, więc to one powinny zostać kolejnymi celami. Jeśli jednak nie ma już możliwości kolonizacji w tym układzie, to będziesz musiał wyjść poza jego granice. Aby pozyskać informacje o nowych planetach do kolonizacji wykorzystaj swój wywiad. Zleć mu zadanie wyszukiwania nowych planet, a po jakimś czasie otrzymasz raport z koordynatami i krótką charakterystyką planet w twoim regionie. W miarę przybywania planet pamiętaj o możliwości powoływania nowych flot planetarnych, co w znaczny sposób przyspieszy twoją ekspansję, a także da możliwości ofensywne i defensywne. Powołać flotę możesz tylko z konkretnej planety, więc wyślij tam swojego oficera i stwórz nową flotę. Dobrym pomysłem może być zmiana planety utrzymującej tego oficera na planetę docelową, dzięki czemu jeśli przegra on bitwę, lub nie uda się przeprowadzona przez niego kolonizacja, to będzie on automatycznie przywrócony na odpowiednią planetę, dzięki czemu szybciej wróci do stanu użyteczności. Nie zaniedbaj też trenowania nowej kadry, gdyż jest ona potrzebna do wielu zadań. Na początku wystarczy trenować ich na najniższych nakładach, ponieważ jest to najtańsze i najszybsze, a zyski z tytułu wyższych nakładów są niezauważalne na tym etapie gry.

Przejmowanie planet

Kiedy zaczniesz się czuć nieco pewniej, możesz rozważyć nie tylko pokojową kolonizację, ale też nieco bardziej agresywną taktykę- przejmowanie planet innych graczy. Ma to swoje plusy i minusy. Do plusów na pewno można zaliczyć zdobycie już rozwiniętych planet, co może znacznie pomóc w rozwoju. Jednakże prowadzenie agresywnej polityki raczej nie przysporzy ci przyjaciół, dlatego zawsze będziesz się musiał liczyć z odwetem. Twój wywiad może dostarczyć ci informacji o planetach podatnych na ataki. Jeśli zdecydujesz się na ten krok, to musisz zebrać flotę, która przełamie ewentualną obronę. Wyślij ją następnie w kierunku celu, a po dotarciu na miejsce i pokonaniu obrony będziesz mógł wreszcie rządzić na tej planecie. Pamiętaj, że były właściciel raczej nie będzie zadowolony, więc przyszykuj mu niemiłe powitanie.

Dalsza rozgrywka

W tym momencie rozgrywki powinieneś już opanować najważniejsze mechanizmy gry i być w stanie samodzielnie podejmować odpowiednie decyzje. A jeśli masz jakieś pytania zawsze możesz zapytać innych graczy o poradę dzięki Czatowi. Opcji na dalszą grę jest wiele- możesz spokojnie rozszerzać swoje imperium budując potężne obrony planetarne, albo też możesz zostać galaktycznym rabusiem plądrującym planety innych, a nawet kolekcjonerem Reliktów, które znacznie mogą wzmocnić twoje wpływy. Wszystko zależy od Ciebie. Powodzenia!

O ile nie zaznaczono inaczej, treść tej strony objęta jest licencją Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License